Valle d'Aosta, vlinderparadijs.

Zaterdag 23 juli 2022, het was dan (eindelijk) zover. De reis naar Valle d’Aosta kon beginnen. Gelegen in het noordwestelijke gedeelte van Italië, met de Alpenreuzen de Mont Blanc aan de westkant en de Matterhorn aan de noordkant.

Ik werd ’s morgens opgepikt door Chris en Annemieke van Goldcrest Nature Tours. In totaal met 6 personen in een mini-busje richting Zwitserland gereden, waar we zouden overnachten. Onderweg was het een groot roofvogelfestijn. Overal weer je keek zag je Torenvalk, Buizerd, Zwarte Wouw en vooral de Rode Wouw.

Aangekomen in ons hotel snel wat verfrist en toen naar een lokaal restaurant gegaan, waar we heerlijk hebben gegeten. Op de terugweg in de schemering nog de nodige Kolibrievlinders gezien, die zeer goed benaderbaar bleken.

’s Ochtends voor het ontbijt reeds met 4 personen een wandeling gemaakt. Bij het hotel lag een kleine gemeentehuisje, voorzien van de nodige Geraniumbakken. Die werden bezocht door de Kolibrievlinders en de eerste foto’s werden gemaakt. Er zouden nog velen volgen .........

Des te langer dat we reden, des te meer kwamen de Alpenreuzen in beeld. Wat een prachtig landschap !!! In de middag kwamen we aan in Gressan, waar de eigenaars Stefano en Francesca de B&B “La Moraine Enchante
é runnen. Ik kan hier heel kort en duidelijk zijn. Wat een lieve mensen, met ook veel kennis en tips over de omgeving. De beste B&B bij verre die ik tot nu toe bezocht heb.

De prima verzorgde en ingerichte kamers met airco waren geen overbodige luxe, want het was snikheet en droog in de regio, net zoals in vele delen van Europa.

We zijn elke ochtend om 06.00 uur begonnen met het onbijt, altijd voorzien van een stukje “homemade cake” van Stefano. Ook zijn we later in de week nog uitgenodigd voor het avondeten door deze zeer leuke en vriendelijke familie, op hun eigen terrasje. De nodige likeurtjes zorgden voor lichte GPS problemen bij de terugkeer naar de kamers.

Rond 07.00 werd dan elke dag vertrokken naar de diverse gebieden. Eerst werd de lunch gekocht bij de lokale kruidenier. Deze lunch werd dan tussen de bedrijven door genuttigd.

Het zou TE lang gaan duren om elke dag uitvoerig te gaan beschrijven. Wat opviel was de grote hoeveelheid vlinders, waarvan vele voor mij nieuwe soorten waren. Veel weien werden besproeid met water of waren voorzien van irrigatietechniek. Waar dit niet het geval was, zag het soms droog, dor en droevig uit. Ik wil niet weten hoe het was geweest qua aantallen met mildere en vochtigere omstandigheden in deze gebieden.

We kwamen op mooie plekken waar zoveel vlinders vlogen dat je op een gegeven moment niet meer wist waar je moest kijken. Ik heb dan ook geprobeerd zoveel mogelijk soorten vast te leggen en pas achteraf te determineren. Bij sommige soorten heb ik er wat meer moeite ingestoken, zoals bijvoorbeeld de Vlinderhaft.

In de namiddag keerden we dan weer terug richting B&B, waar rond half zeven de determinatieronde plaatsvond. Heel nuttig, zeker met zoveel nieuwe en onbekende soorten. Rond half 8 werd dan vertrokken naar een restaurant van keuze, vooraf gereserveerd door Stefano (die overal connecties had).

Na het eten weer tijdig naar bed, want de ochtend erna ging de wekker weer vroeg. Het waren lange dagen, maar de tijd vloog echt om.

Ik ben op het moment van schrijven van deze blog (week na thuiskomst) nog steeds aan het nagenieten. Momenteel ook de foto’s aan het uitzoeken en bewerken ( totaal 7300 st. gemaakt !!!) en nu al staat de teller op 86 (vastgelegde) soorten, waarvan 46 nieuwe. Dat is ook inclusief wat vogels, zoogdieren en andere insecten. Ook de prachtige landschappen werden uiteraard vastgelegd.

Het was een schitterende tour, mede dankzij de prima en enthousiaste begeleiding van Chris en Annemieke. Hun kennis van het gebied met de daarbij behorende flora en fauna is van zeer grote waarde. En uiteraard ook de overige deelnemers bedankt voor de hele leuke en fijne dagen !!!

Voor meer info:

Voor meer info over de B&B:

Tot slot nog wat foto’s van deze voor mij onvergetelijke reis, de moeite meer dan waard om dit fraaie gebied eens te bezoeken. Zeker voor de vlinderliefhebbers een Walhalla !!!

Ik heb genoten en ben nog steeds aan het nagenieten en mij kennende zal dat nog heeeel lang duren.

Groetjes, Jurgen.

Reactie schrijven

Commentaren: 3
  • #1

Mireille (vrijdag, 19 augustus 2022 17:22)

Prachtig geschreven xxx

• #2

Annemieke Spoelman (vrijdag, 19 augustus 2022 18:33)

Wauw!! Wat een gave blog heb je geschreven. Dankjewel voor de mooie complimenten. Jij ook bedankt voor jouw bijdrage aan deze top week. Je foto’s zijn super gelukt ��

• #3

Wim groenewegen (zaterdag, 20 augustus 2022 07:51)

Toppie vriend,dit is genieten van het leven