Paar daagjes Breebaartpolder.

Reeds lang vantevoren had ik Hut nr. 10 van Han Bouwmeester geboekt en wel voor 2 dagen, te weten 16+17Sep2021. Ze ligt in de Breebaartpolder in Groningen. Voor mij geheel onbekend terrein.

Waarom??? Omdat ik hier grote kans had om steltlopertjes en andere watervogels te fotograferen, die we hier in de Zuid-Limburgse heuvels zelden of nooit zien. En ook vanwege het extreem lage standpunt waarmee in de hut gefotografeerd kan worden.

’s Woensdags richting Delfzijl gereisd met trein, alwaar ik door Sonja, de eigenaresse van B&B de Pastorie (Termunten) werd opgewacht. Het was ongeveer een kwartiertje rijden en Sonja was zo vriendelijk om me alvast de route vanaf de B&B richting de vogelhut te laten zien. Die moest ik immers de komende 2 dagen met fiets afleggen.

Aangezien ik woensdag lang onderweg was, ging ik heel vroeg slapen. Ik kreeg dezelfde avond nog mijn ontbijt/lunchpakket gebracht voor de volgende dag, aangezien ik al vroeg op pad ging.

Donderdagochtend was het dan zover, met de fiets richting de hut. Goed beveiligd en een prima ligging. Al dat water overal, heerlijk !!! Iets wat we hier in zuidelijk Limboland niet echt gewend zijn. Nadat ik de deur van de hut opende zag ik meteen al door het gespiegeld glas de eerste Watersnip zitten. Dat beloofde veel goeds !!!

Je kunt
door spiegelglas naar buiten kijken maar je fotografeert door speciale borstels; dus zonder enig lichtverlies. Vooral het lage standpunt waarmee je fotografeert is geweldig. De eerste dag heb ik de G9 gebruikt i.c.m. de 200mm F2.8 + 1.4 converter. In 35mm equivalent is dat 560mm. Het was in het algemeen bewolkt met zo nu en dan lichte regen en aardig wat wind. Met mindere lichtomstandigheden was deze lens dus de goeie keuze.

De 2e dag heb ik de G9 gebruikt i.c.m. de 100-400. Toen was het namelijk vrijwel windstil ’s morgens met fraai licht en had ik meer ruimte om spiegelingen vast te leggen doordat ik meer kon uitzoomen.

Het zou te lang duren om beide dagen uitvoerig te gaan beschrijven. Kort samengevat: De Watersnippen waren constant aanwezig. Soms rustend, maar veelal fouragerend. Verder nog soorten gezien als Tureluur, Zwarte Ruiter, Kleine Zilverreiger, Kievit, Gele Kwikstaart, Wintertaling etc. Ik had iets meer soorten steltlopers verwacht, maar dat is de natuur en die kun je (gelukkig maar) niet
beïnvloeden.

Tussendoor ben ik vrijdags met de fiets een rondje gaan rijden door de polder en langs de dijk, waarbij ik o.a. nog Lepelaars en Tapuit (eerste keer) kon vastleggen.

Zaterdagmorgen na een heerlijk ontbijt, heeft Sonja me weer richting Delfzijl gebracht en rond half 9 zat ik alweer in de trein richting Heerlen. Daar heeft mijn liefje me ’s middags opgehaald.

Ik kan terug kijken op een paar heerlijke dagen in een zeer fraaie hut en mooie omgeving. Ook dank aan B&B de Pastorie in Termunten voor de prima service. Een aanrader !!!

Tot slot nog wat foto’s van mijn tripje. Groetjes, Jurgen.

Reactie schrijven

Commentaren: 3
  • #1

    Han Bouwmeester (zaterdag, 25 september 2021 08:54)

    Prachtig en aanstekelijk verslag met mooie foto's Jurgen. Het was leuk je even gesproken te hebben.

  • #2

    Willy van Weij (zaterdag, 25 september 2021 09:33)

    Weer een mooi verslag Jurgen. Prachtige foto’s heb je kunnen maken. Zo te zien is het een prachtig gebied. Groetjes �‍♀️

  • #3

    wim groenewegen (zondag, 26 september 2021 06:06)

    Geweldig vriend,dit is genieten,natuur puur