Hongarije, vogelparadijs.

Reeds in het najaar van 2019 had ik geboekt voor Hongarije. Normaliter zou ik 16 juni 2020 vertrokken zijn, echter toen was het land nog dicht. Gelukkig had ik de vlucht verschoven naar de 20e, woensdag de 17e kreeg ik groen licht dat de reis alsnog door kon gaan. Gelukkig … !!!


Zaterdag richting Eindhoven Airport vertrokken en in de namiddag richting Debrecen gevlogen. Aldaar werd ik opgewacht door Sjors, die samen met zijn vrouw Hellen het mooie Puszta Eldorado runt.

Op de weg erheen al tal van mooie vogels gezien, een highlight was een dorp waar het ene na het andere ooievaarsnest was op de palen langs de weg. Ook in andere dorpen komen die regelmatig voor. Dit voorspelde al veel goeds.

Aangekomen op het park, snel mijn spullen in de chalet gezet en daarna kennis gemaakt met Hellen, de vrouw van Sjors en met diverse gasten.

Het avondeten was voortreffelijk, net zoals de komende dagen trouwens. Ook het ontbijt was prima, evenals de lunchpakketten die enkele dagen van toepassing waren. En het bier was ook goed te drinken ☺.

Het verhaal zou TE lang worden als ik elke dag uitgebreid zou gaan beschrijven. Zo kon ik de komende dagen gebruik maken van diverse hutten zoals de Parkhut, de Boshut, de Bijeneterhut en de Veldhut. Die laatste 2 waren zeker highlights, want Bijeneter en Scharrelaar zijn geweldig mooie en fotogenieke vogels. De jongen van de Hop waren helaas een dag voor mijn aankomst gevlogen, ik heb hem toch kunnen vastleggen (zie titelfoto). Weliswaar van grotere afstand, maar de beleving is er niet minder om. Ook de mooie en mysterieuze Wielewaal kunnen vastleggen, ook op (zeer) grote afstand.

Ook ben ik een dag met Sjors gaan varen op het Tiszameer, waarna nog een bezoek aan het Hortobagy park. Die dag o.a. de Purperreiger, Kwak, Witwangstern en Roodpootvalk kunnen vastleggen, om maar enkele soorten te noemen. In totaal heb ik 12 nieuwe soorten kunnen noteren gedurende de reis. Een dag met Sjors nog enkele uurtjes langs de Tiszadijk gereden, waar we nog de nodige Kiekendieven en een juveniele Zeearend konden waarnemen. Helaas was het licht niet goed genoeg voor fatsoenlijke foto's te maken.

Wakker worden in alle rust met op de achtergrond het geluid van de Koekoek, Hop en Wielewaal … wat wil je nog meer. Standaard maakte ik elke morgen voor het ontbijt een rondje door het park en bezocht ik de nabij gelegen vijvers, waar de Woudaap zat. Die heb ik helaas niet mogen zien en vastleggen.

De week vloog om en zo was het weer zaterdag de 27e. Na een stevig ontbijt door Hellen weer teruggebracht naar vliegveld Debrecen en rond 17.00 was ik weer terug in het Limburgse land.

Ik zal nog heel lang nagenieten van deze mooie reis. Groeten aan de leuke mensen die ik op het park ontmoet heb en last but not least … Hellen en Sjors bedankt voor deze hele mooie week, ik heb volop genoten. Alles was perfect geregeld.

Ik kan een reis naar dit park met hun vriendelijke en klantgerichte eigenaren dan ook maar aanbevelen.

Voor meer informatie, zie o.a.:

https://pusztaeldorado.com/

https://www.facebook.com/Pusztawildlife/

 

Tot slot dan nog een (kleine) serie foto's (van de ruim 6500) van deze voor mij onvergetelijke reis naar dit vogelparadijs. I'll be back !!!

 

Groeten, Jurgen.


Reactie schrijven

Commentaren: 20
  • #1

    Roos (woensdag, 01 juli 2020 16:10)

    Hallo Jurgen, zal ik maar de eerste zijn die reageert op dit blog.
    Een mooi en kort bondig blog met heel fraaie foto's. Een week is dat niet te kort voor wat daar allemaal te zien is? Bedankt voor de link van het adres waar je verbleef. Wie weet ....
    Groeten,
    Roos

  • #2

    Marléne von schwartzenberg (woensdag, 01 juli 2020 16:21)

    Jurgen zo als jij alles beschrijft,heerlijk ik kan er echt van genieten
    En dan die prachtige foto's
    Klasse

  • #3

    Patty Jerusalem (woensdag, 01 juli 2020 17:29)

    Prachtige Fotos !!!

  • #4

    Mireille Maassen (woensdag, 01 juli 2020 18:04)

    Prachtig Jurg

  • #5

    Elly (woensdag, 01 juli 2020 18:07)

    Geweldig wat je heb geschreven, en prachtige foto,s,

  • #6

    Erwin Muijrers (woensdag, 01 juli 2020 18:10)

    Klasse Jurgen, super mooie foto’s ook al zijn het er nog jiet zo veel� mooi verhaal ook!

  • #7

    Linda (woensdag, 01 juli 2020 18:16)

    Geweldig dat je deze trips maakt Jurgen (stiekem jaloers) en prachtige foto’s!

  • #8

    Math Gossens (woensdag, 01 juli 2020 18:47)

    Mooi boeiend verhaal met een gave serie foto's bekroond.

  • #9

    Wim Mertens (woensdag, 01 juli 2020 19:37)

    Mooie kort, maar krachtig verhaal, sjiek.
    En prachtige foto’s ��

  • #10

    Willy van Weij (woensdag, 01 juli 2020)

    Hoi Jurgen,
    Ik kan geloven dat je nu nog aan het nagenieten bent. Wat een leuk verhaal en prachtige foto’s heb je gemaakt. Kom maar op met de rest van de foto’s ��
    Groetjes��‍♀️

  • #11

    Gerda (woensdag, 01 juli 2020 19:54)

    Hallo Jurgen,Je hebt weer een heel mooi verhaal geschreven,en geweldige fotos van prachtige vogels gemaakt.Zo kan iedereen meegenieten van de natuur.Beda.nkt ,groetjes

  • #12

    Wim groenewegen (donderdag, 02 juli 2020 04:59)

    Geweldig vriend,dit is genieten,dank je wel dat we mogen meegenieten ervan,en geweldige foto,s ,toppie

  • #13

    Ingrid (donderdag, 02 juli 2020 06:51)

    Super mooie foto s

  • #14

    Sanne brendel (donderdag, 02 juli 2020 07:40)

    Super mooie foto's jurgen

  • #15

    Hans (donderdag, 02 juli 2020 14:02)

    Mooie reis heb je gemaakt zo te lezen en te zien.
    Fraaie soorten voor de lens gehad.
    Fijn dat je genoten hebt.

  • #16

    Marie-José (donderdag, 02 juli 2020 15:37)

    Mooie foto's en een prachtige verhaal !!
    Klasse Jurgen �

  • #17

    Annemieke Klijn (donderdag, 02 juli 2020 15:41)

    Wat leuk om je verhaal te lezen. Onze ervaring met de gastvrijheid van Hellen en Sjors, het heerlijke eten en de vele prachtige vogels op het terrein en daarbuiten is precies zoals je beschrijft. Wat een geweldige plek is het toch en het was gezellig je daar ontmoet te hebben.

  • #18

    Petra (vrijdag, 03 juli 2020 08:31)

    Wat een mooi verhaal. En natuurlijk prachtige foto's. Je zou er een boek van kunnen maken over je ervaringen inclusief foto's. ��

  • #19

    Marc Botterweck (zaterdag, 04 juli 2020 09:04)

    Leuk verhaaltje en natuurlijk prachtige foto's, zoals altijd ��

  • #20

    Leo Tukker (zondag, 05 juli 2020 12:17)

    Prachtige foto’s, Jurgen.

    Groet, Leo