Budapest, I love it !!!

Maandag 20 mei 2019, eindelijk was het dan zover!!! De trip naar Budapest kon beginnen.

Reeds in het najaar van 2018 had ik al alles geboekt, d.w.z. hotel, vlucht en taxivervoer naar het hotel en retour. Het vervoer naar vliegveld Charleroi, de vlucht naar Budapest, het vervoer van vliegveld naar hotel, alles verliep vlekkeloos. Dat geldt tevens voor de reis terug.

Aangekomen bij het Carlton Hotel aldaar ingecheckt, naar de kamer en daarna meteen de stad in met de bridgecamera Panasonic FZ-1000. De Chain Bridge (Kettingbrug) lag immers op nog geen 5 minuten loopafstand. Ik was meteen verbaasd over de schoonheid en properheid van de stad. Nadat ik wat foto’s had gemaakt bij de brug ben ik doorgelopen naar de St. Stephens Basilica (Sint-Stefanusbasiliek).

Er moest 1 euro entree betaald worden, zoals bij vrijwel elke toeristische attractie entree betaald moest worden. Toen ik de kerk binnenliep had ik zoiets van … boh!!! en wow!!!

Nooit eerder had ik zo’n mooi kerkinterieur gezien, uiteraard was het er tamelijk druk. Van tevoren had ik al gepland om het prachtige plafond van de koepel te fotograferen, waarvan ik foto’s gezien had op internet. Dat was nog niet eens zo eenvoudig, je moest er precies onder staan om een mooie symmetrie te krijgen. Statief was niet toegestaan, dus uit het handje met de camera boven het hoofd recht omhoog kijkend. Niet goed voor het nekje… Ik was tevens verbaasd over de prestatie van de Panasonic FZ-1000 bij deze omstandigheden. Een prima allround camera voor als je op reis bent.

Hierna ben ik een hapje gaan eten in de straat die naar de kathedraal leidt. Het eten was prima, het bier ook en de prijzen… tja… 2 tot 2.50 euro voor een halve liter bier en rond de 10 euro voor een verzorgd etentje zegt eigenlijk al genoeg.

’s Avonds had ik een afspraak met Miklós Mayer, een lokale gids en fotograaf. Na kort kennis te hebben gemaakt vertrokken we naar diverse plekken. Soms te voet, maar ook gebruik makend van de taxi om zo weinig mogelijk tijd te verliezen. Er was nog een 3e fotograaf bij, Sin uit Singapore.

Beiden ontzettend leuke gasten waarmee ik het meteen goed kon vinden. Miklós bracht ons van het ene naar het andere mooie plekje, met soms prachtige uitzichten (zie titelfoto). Ook dit had ik van tevoren geboekt, immers zou ik de dagen erna hiervan profijt hebben en de mooie plekjes beter kunnen vinden.  Ik was ook verbaasd over de kennis van Miklós m.b.t. de Panasonic DC-G9, ofschoon hijzelf een Canon “shooter” is.

Rond half twaalf was de tour ten einde, werd afgerekend, afscheid genomen en keerde ik moe maar voldaan richting hotel. Elke avond voor het slapen gaan werden nog even de genomen foto’s bekeken en meteen de batterijen herladen.

‘s Dinsdags had ik een rondleiding geboekt in het Parlementsgebouw. Om zeven uur ’s morgens zat ik al aan de ontbijttafel, het buffet was overigens prima in orde.

Een half uur van voor de rondleiding kwam een taxibusje me oppikken bij het hotel. Om half 10 startte de rondleiding in het (goed bewaakte) gebouw. Wat een schoonheid zeg, nooit eerder zo’n mooi interieur gezien. We mochten foto’s maken (geen statief), behalve in de ruimte waar de zwaarbewaakte kroon stond was het niet toegestaan. Hier heb ik de DC-G9 + Laowa 7.5mm F2.0 gebruikt, het lichtsterke top lensje kwam hier heel goed van pas. Helemaal blij liep ik een dik uurtje erna het gebouw uit.

Daarna heb ik een rondje door de stad gemaakt, zoals eigenlijk elke dag het geval was. Ondanks dat ik een openbaar vervoerticket had aangeschaft (metro, tram, bus, prijs 13 euro voor 3 dagen), ben ik elke dag gelopen. Het kaartje heb ik helemaal niet gebruikt.

Nogmaals heb ik de St. Stephens Basilica bezocht en toen had ik dus de Laowa groothoeklens bij me. Die had ik eerder al gebruikt voor de foto’s van het interieur van het Parlement. Zodoende kon ik nog meer vastleggen van het interieur van dit schitterende gebouw. Daarna ben ik nog de toren van de kerk omhoog gegaan, vanwaar je een prachtig uitzicht had over de stad.

Daarna lekker een hapje gaan eten. In de namiddag een klein dutje gemaakt in het hotel (zoals elke dag) en ’s avonds ben ik vertrokken richting de plek waar je de mooiste foto’s kon maken van het Parlementsgebouw van de buitenkant.

Ik was niet enige aldaar, een fotoclub uit China was ook aanwezig. Een tijdje nog gesproken een persoon uit die groep die vloeiend Engels sprak. Toen rond 20.40 uur de lichten aangingen bij het Parlement (en ook in de rest van de stad), stond ik eerst met open mond te kijken. Het was echt magisch om te zien, je moet het gewoon zelf meegemaakt hebben. Dit was bij verre het mooiste gebouw wat ik tot nu toe gezien heb, zowel van binnen als van buiten.

Toen weer richting hotel gelopen, maar eerst nog ff een biertje gepakt bij restaurant/pub Pater Marcus, die op nog geen 30 meter afstand lag. Hier kon je trouwens ook heerlijk eten. Ze hadden ook een behoorlijke aanbieding aan Belgische bieren.

Woensdag was een verregende dag. Ben ’s morgens wel nog na het ontbijt op pad geweest in de buurt van de Fisherman ’s Bastion. Om negen uur ging de Sint-Matthiaskerk open, ticket gekocht en aldaar nog wat foto’s gemaakt. Ik was als eerste in de kerk en vlug heb ik wat foto’s genomen zonder storende mensen in beeld. Al snel kwamen de eerste toeristen binnen en toen ben ik maar weer langzaam richting hotel gelopen. In de middag nog wat door de stad gelopen, zoals gewoonlijk een lekker hapje gegeten. Daarna terug naar het hotel en in avond nog foto’s gemaakt langs de Donau op een plek waar je een mooi uitzicht had op de Kettingbrug en de Burcht van Buda.

Donderdag ben ik na het ontbijt de stad ingelopen en heb via Google Maps gezocht naar het New York Café, ik was niet teleurgesteld toen ik daar binnenliep. Ook weer zo’n prachtig gebouw. Ik moest in de rij staan om binnen te kunnen. Een lekkere Latte Macchiato gedronken en daarna nog wat foto’s gemaakt (wat ik trouwens netjes gevraagd had). Daarna nog wat door de stad gewandeld, een cap gekocht als souvenir en daarna een rondrit gemaakt met Hop Inn/Hop Off bus om nog wat meer van de stad te zien en te leren kennen.

Toch nog eens de mooie basiliek bezocht (kon het niet laten). ’s Avonds ben ik nogmaals terug gegaan om het Parlementsgebouw vast te leggen. Daarna nog ff een biertje gepakt in de pub en toen richting hotel.

Vrijdag morgen, zoals elke dag, om zeven uur aan het ontbijt. Daarna alles ingepakt, uitgecheckt en om acht uur werd ik opgepikt door de taxi om me terug te brengen naar het vliegveld.

Zoals reeds eerder vermeld, verliep ook de terugreis perfect en rond 16.00 uur was ik weer thuis.

Het was een geweldige mid-week in een prachtige stad. Ik was verbaasd over de schoonheid en properheid. Het eten en drinken was voortreffelijk te noemen en zeer goedkoop. Ik heb volop foto’s kunnen maken. Rond de 2.500 zelfs, maar dat komt mede door het bracketing wat ik graag gebruik en waarbij je (in mijn geval) per keer 5 verschillende opnames maakt met diverse belichtingen. Nog lang heb ik niet alles gezien en ik ben ervan overtuigd dat ik nog eens terug zal gaan. Ik kan een trip erheen dan ook iedereen aanbevelen.

Op het moment dat ik deze blog schrijf ben ik nog volop aan het nagenieten.

Tot slot dan nog enkele foto’s van het wonderschone Budapest.

Groetjes, Jurgen.

Reactie schrijven

Commentaren: 9
  • #1

Joyce (woensdag, 29 mei 2019 05:49)

Schitterende foto’s Jurgen en wat heb je je trip mooi omschreven, heel leuk om ook het verhaal bij de foto’s te lezen!
    Jruss Joyce

• #2

Ileunsje (woensdag, 29 mei 2019 07:24)

Wat een schitterende foto's!
    Je zou er je beroep van moeten maken!
    Ik ben geen kenner maar ik vind ze prachtig en dat is wat telt. Ook je reisverslag is leuk om te lezen. Vooral niet stoppen met fotograferen!

• #3

Wim groenewegen (woensdag, 29 mei 2019 07:59)

Geweldig vriend,leuk verhaal van de trip naar Budapest,en heel groot compliment ,prachtige foto,s

• #4

Alain (woensdag, 29 mei 2019 08:39)

Verhaal en foto's,gewoon geweldig.
    Topper AJ.. ���

• #5

Marléne von Schwartzenberg (woensdag, 29 mei 2019 10:35)

Wow wat Mooi Jurgen mooi verhaal en prachtige foto's ��

• #6

John Jacobi (woensdag, 29 mei 2019 10:44)

In een woord prachtig.
    Mooi om te zien en je reisverslag te lezen je hebt Budapest op de kaart gezet en je heb niet alleen mij maar ik denk ook andere mensen enthousiast gemaakt om Budapest te bezoeken. Ik ga in ieder geval een bezoek brengen.
    Top���

• #7

Marita Prevoo (woensdag, 29 mei 2019 11:04)

Schitterende foto’s van inderdaad ook een schitterende stad! Net als bij Gent en Praag krijg je weer zin om nog eens deze mooie steden te bezoeken.

• #8

Petra (woensdag, 29 mei 2019 13:05)

Mooi verslag van je midweek. En natuurlijk de foto's TOP���. Je zou vaker met vakantie moeten �

• #9

Mireille (vrijdag, 31 mei 2019 11:58)

Jurg een heel mooi verhaal en prachtige foto‘s