Amsterdamse Waterleidingduinen.

Het was alweer zover, de trip naar de Amsterdamse Waterleidingduinen in Zandvoort.

Na op vrijdag tot 15.00 uur gewerkt te hebben, snel de (reeds voorverpakte) spullen gepakt en toen met bus en trein richting Zandvoort vertrokken. De weersvoorspellingen waren goed, zonnig en vrij warm weer voor de tijd van het jaar. Misschien wel té warm???

Rond 20.00 uur arriveerde ik bij het hotel, dat me trouwens super bevallen is. Ingecheckt, spullen klaargezet voor zaterdagmorgen en toen ff het centrum in.

Snel een lekkere shoarma gegeten, biertje erbij en daarna weer naar het hotel terug. Het was een lange dag en ik wilde 's morgens fris en monter op pad richting Amsterdamse Waterleidingduinen.

Zaterdagmorgen rond half zes opgestaan, alle spullen gecheckt, gedoucht en om 07.00 uur zat ik aan de ontbijttafel. Het ontbijt was super en vantevoren had ik ook geregeld dat ik een lunchpakket meekreeg.

Rond kwart voor 8 ben ik vertrokken richting het park. Het was nog een dikke twintig minuten lopen en rond zonsopkomst was ik bij de entree. Dan is het er nog niet zo druk en heb je bovendien het mooiste licht.

 

Ik wist van vorige keren precies waar ik naartoe moest lopen voor de bronst. Na een klein half uurtje gewandeld te hebben arriveerde ik in het gebied waar ik vorig jaar genoeg gevechten en zelfs paringen kon vastleggen.

Al snel had ik in de gaten dat de bronstactiviteit nog niet echt op gang was gekomen. Vrij weinig geburl was te horen. Het hierboven vermeldde mooie en warme weer bleek nu opeens een factor te zijn geworden die niet echt bevorderlijk was voor de bronst.

Zoals vorige keren ook ben ik toen ergens op de uitkijk gaan staan en gewacht op enige activiteit. Je moet er vaak het nodige geduld voor opbrengen. Toch kon ik al vrij snel een gevechtje vastleggen. 

 

Later op de ochtend kon ik nog een gevecht vastleggen, mooi vrij op het veld (zie titelfoto van dit blog). Weliswaar van grote afstand, maar toch had ik al 2 gevechten kunnen vastleggen en was ik hier zeer blij mee. Je moet er toch gewoon het beste van maken en genieten van de natuur.

Daarna stuk gaan wandelen. Een uurtje bij een ijsvogel plekje gezeten (zonder succes) en richting de bekende vossenplek gelopen. Ik heb hier wel altijd een dubbel gevoel bij, want deze vossen zijn gewoon vrij tam. Maar als je dan zo'n prachtig beest voor je lens krijgt, dan probeer je hem/haar toch gewoon vast te leggen, tenminste ik wel.

Aldaar trof ik nog enkele bekenden, waar ik daarna nog een stukje mee gewandeld en gezellig gebabbeld heb.

 

Na een kilometertje of 25 besloot ik ermee te stoppen voor die dag. Ik had me immers nog voorgenomen om 's avonds de zonsondergang vast te leggen.

Na me in het hotel verfrist te hebben, ben ik richting strand vertrokken, dat op een paar honderd meter afstand lag. Aldaar heb ik nog wat foto's gemaakt van de zonsondergang en daarna ben ik richting centrum gelopen voor een hapje eten en een lekker biertje.

 

De zondag verliep eigenlijk zoals de zaterdag. Ook toen ben ik weer de nodige bekenden tegengekomen en hebben we weer lekker bijgepraat.

Ook op de zondag kon ik nog 2 damhert gevechtjes vastleggen en werkten de vosjes ook weer goed mee. Na ongeveer 21 km gelopen te hebben (ik had de stappenteller aanstaan) besloot ik terug te keren naar het hotel.

 

Op de terugweg nog wat vluchtfoto's kunnen maken van aalscholvers.

 

In het hotel verfrist, richting strand gegaan en genoten van de zee en de zonsondergang. Aan het strand nog een lekker stukje vis gegeten en in het centrum nog een paar biertjes genuttigd, zoals dat hoort bij een Limbo.

 

Maandagmorgen iets later opgestaan en na een lekker ontbijt vertrokken richting Vaals, waar ik rond 13.30 uur arriveerde.

Al met al heb ik een super weekend gehad. Ik heb genoten van dit mooie gebied en heb ook weer leuke mensen ontmoet.

Had stiekem gehoopt op meer bronstactiviteit, maar het is en blijft de natuur en die kun je niet sturen. Is maar goed ook ... 

 

Als alles meezit ben ik er volgend jaar weer bij.

Tenslotte hieronder nog enkele pics van mijn trip.

Grtz. Jurgen.

 

Reactie schrijven

Commentaren: 3
  • #1

    Willy van Weij (zaterdag, 21 oktober 2017 09:57)

    Hey Jurgen,
    Wat een leuk reisverslag heb je gemaakt.
    Het is weer genieten geweest daar in de AWD.
    Je hebt er een leuke herinnering en pracht foto's aan over gehouden.

    Groetjes en wens je een prettig weekend toe xxxx

  • #2

    Yvonne (zaterdag, 21 oktober 2017 11:44)

    Prachtige foto's en mooi verslag. Ook leuk dat we elkaar weer ontmoet hebben, tot volgend jaar x

  • #3

    Wim groenewegen (zaterdag, 21 oktober 2017 11:49)

    Heel groot compliment vriend,prachtige foto,s
    en mooie verhaal,dit is genieten